Friday, December 9, 2011

Filem Gabungan Thailand Dan Malaysia!



Filem ini dijangkakan akan menjadi filem paling popular sepanjang tahun.
Nantikan di pawagam berhampiran anda...

Monday, November 7, 2011

Selamanya Harimau Malaya...Selagi Kita Bernyawa.....

As-Salam...

Maaf dipinta kerana tidak mengupkan posting2 baru selepas match lawan Singapore hari tu... Gua teramat busy dengan kerja.. Maklumla nk cepat konpom punye pasl.... Ya Piala Malaysia dh pon habis... KMS bersama-sama comrad UN9 , UT dan UM berada diluar Stadium Shah Alam melancarkan boikot.. Tp tu semua dah lepas... Pape pon kite fokus game ptg nie.....

Ape yang KMS harapkan agar kemenangan berpihak kepada pasukan Malaysia..... Ku panjatkan doa kepada pemain-pemain agar memperoleh kemenangan seterusnya mempertahankan pingat emas yg kita menangi dulu...

KMS amat berharap supaya Baddrol dan rakan-rakan semua berjuang habis-habisan menentang musuh seberang tambak demi memperoleh 3 mata pertama seterusnya menjadi pencetus semangat untuk perlawanan-perlawanan yang seterusnya,....

Akhir kata , (chants nie antara chants kegemaran KMS)

Oh Malaysia.. Kita bersaudara....
Oh Malaysia.. Satukan jiwamu....
Selamanya harimau malaya...Selagi kita bernyawa..
Oh Malaysia...Kau kebanggaanku....

Friday, September 30, 2011

Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya.






Wahai anakku ! Elakkan dirimu dari membuat hutang kerana sesungguhnya dengan berhutang itu akan menjadikan dirimu hina diwaktu siang hari dan menjadikan dirimu gelisah di waktu malam hari.

Wahai anakku ! Sekiranya kedua ibubapamu memarahimu kerana sesuatu kesalahan yang telah kamu lakukan, maka kemarahan kedua mereka itu adalah seperti baja untuk menyuburkan tanaman.

Wahai anakku ! Engkau akan dapat rasakan betapa beratnya ketika mengangkat batu yang besar atau besi yang padat tetapi ada yang lebih berat dari itu iaitu apabila kamu mempunyai jiran tetangga yang jahat.


Wahai anakku ! Tidaklah dinamakan kebaikan sekalipun kamu sibuk mencari dan mengumpul ilmu pengetahuan tetapi tidak pernah mengamalkannya. 
Perbuatan ini tak ubah seperti seorang pencari kayu api yang sentiasa menambah timbunan kayunya sedangkan ia tidak mampu untuk mengangkatnya.

Wahai anakku ! Berhati-hatilah terhadap tutur tata dan bicaramu, peliharalah budi bahasamu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah mereka telah mendapat barang yang amat berharga darimu.


Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuatkan ia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

Wednesday, August 24, 2011

PROGRAM IFTAR KALI KE-3

ASSALAMUALAIKUM W.B.T...


Aku di wakil kan untuk meng updates kan blog GHIMO nie selepas program majlis berbuka puasa 2011..sori kalau terlambat aku nak updates prorgam nie..jgn marah yer mem beso! hik3..chewahh...


Firstly...
Aku nak ucapkan alhamdulillah dan tahniah kepada En.Fariz Mustafha dan CIK APPLE..yang telah menjayakan Program Iftar GHIMO kali ke-3 (MAJLIS BERBUKA PUASA 2011) yang diadakan di HOTEL PUTRA,JALAN TUN RAZAK..Dan diakhiri dengan bersahur bersama ahli² GHIMO di NASI KANDAR PELITA,SUBANG..besttt weyhh...jangan jeless...hak3


Program ini juga dijalankan untuk sesi perkenalan ahli² GHIMO yang baru..Walaupun ramai yang xdapat hadir ke majlis ni,
jangan bersedih,jeles ke,merajuk ke...ade yang jauh xdpt nak join majlis nie..kami memohon maaf sangat²..
banyak lagi event yang akan dilakukan didalam group GHIMO ni selepas program Iftar nie...kalau boleh nak redah 1malaysia untuk berjumpe dengan ahli GHIMO yang lain..
So..pada ahli² yang baru..ataupun yang bakal menjadi ahli baru..anda semua dialu²kan untuk join kami..
untuk merapatkan lagi silaturahim sesame GHIMO² yang lain..


kata² terakhir dari aku ..i LOVE GHIMO! AUMMMMMM!!!...
kenyangggg beb!!!


PANTUN RINGKAS DARI AKU(BUBU)

Sungai disusur sehari-hari,
Dalam gelap menangkap ikan,
Kami menyusun sepuluh jari,
Salah dan silap harap maafkan.


=CANDIDSHOOT=



PEACEEEE!!!!!











gamba diatas : menang kueh kapit ain yakuza






majlis bersuraii..............
edited by bubu xD

Wednesday, August 3, 2011

Jemputan Iftar Ghimo kali ke-3

Salam Ramadhan Al-Mubarak.

"Hai orang² yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah 
diwajibkan pada orang² sebelum kamu. Mudah²an kamu bertakwa" 
(Al Baqarah:183) 

Bersempena Ramadhan, Ghimo 1986 ingin menganjurkan Majlis Berbuka Puasa bagi menambahkan aktiviti-aktiviti yang sedia ada.

Maklumat majlis seperti berikut:
Tempat: Hotel Putra, Jalan Tun Razak, KL

Tarikh : 20 Ogos 2011

Budget : RM60 / seorang

Menu : 
Kambing Panggang, Pari & Cencaru Bakar, Sotong Kari Kentang, Cencaru Sambal, Daging Rendang Tok, 
Nasi Ayam, Mee Mamak, Tomyam, Bubur Lambuk, Nasi Putih, Cucur Ikan Bilis, 
Sayur Campur Cendawan, Peria Goreng Garing, Udang Masam Manis, Paru Goreng Rempah, 
Kuih-muih Melayu, Kurma, Jeli & Puding, Bubur & Pengat, 
Ice Lemon Tee, Bandung, Cincau, Air Panas dan lain-lain.

PEMBAYARAN:

01270003186521 - (CIMB) Rosmanizawati Ahmad Khalil
164548056250 - (Maybank) Mohd Farizzuan Mustafha

Sila daftar awal untuk memudahkan urusan tempahan.
Tempahan dibuka sehingga 9 Ogos (Selasa) jam 12 Malam.
Bayaran akhir 13 Ogos 2011 jam 12 malam.

UNTUK PENDAFTARAN & BUKTI PEMBAYARAN emailkan kepada rosmanizawati@yahoo.com dan farizmustafha@gmail.com yang mengandungi maklumat berikut.

Name:
No HP:
Email:
Kuantiti: RM
Bank: CIMB or MAYBANK

PENGANGKUTAN:
Monorail dan STAR LRT - Hentian Titiwangsa
Kg Baru @ terus ke Hotel Putra.

TENTATIF PROGRAM:
oleh kerana JALAN TUN RAZAK sure akan jem jd kami sebagai penganjur membuat kata putus bhw kita semua kan terus berkumpul di LOBI HOTEL PUTRA



6.30petang -berkumpul

7.30 pm - bacaan doa berbuka menikmati juadah sambil sesi suai kenal..


9.00 pm - bersurai...tp kalau ada nk terus kan sesi shoping menyoping kt mana2 silakan...n make sure jaga keselamatan diri anda!

Untuk keterangan lanjut @ jika ada sesiapa yang rasa nak join, sila PM 

Encik Fariz & Cik Apple di facebook.

Sekian, terima kasih.




PUASA 1986 GHIMO

salam syg sume .skang dah masuk bulan ramadhan..bulan yg mulia disisi ALLAH. stiap pahala yg kita dapat insyaALLAH berlipat ganda kalinya..
sape yg xnk kan?? bukan senang nk dapat bonus cmnih. mcm gaji la..kita kan msti tgu nk dapat bonus raya. mcm tu la jgak bonus pahala bulan puasa ni. amatla rugi kalo kita x usaha nk mendouble- triple kan pahala kita :)
jom ramai2 membuka lembaran baru dibulan ramadhan ni. syaitan dah kena ikat dh..so its up to us to change ourselves- transforming into new leaf by becoming a good person insyaALLAH :)


:: selamat berpuasa dan selamat beramal 1986 GHiMO::

wink wink
cik aween yg tomey :)

Tuesday, August 2, 2011

Rintihan Ramadhan


Tuhan...
telah sering ku terdengar
tentang kebesaran Bulan Ramadhan
didalam al-quran dan sabda junjungan,
hanya aku yang sering melupakannya

Dibulan yang mulia ini
laut pengampunanMu tiada bertepi
Rahmat dan nikmatMu tiada terbilang
Syurga terbuka dengan seluasnya


Tuhan kusedari kelemahan diri ini
Yang tidak istiqomah dalam beribadah
Ramadhan berlalu 
ibadah pun berkuranganBegitulah diriku yang sering kelalaian...

Semoga di Ramadhan kali ini..
Dapat ku perbaiki kelemahan diri
Akan ku cuba mendidik nafsuku
agar subur kehambaanku terhadapMu
Lailatul Qadar pasti menjelma 
buat mereka yang menunggunya
Para malaikat merendahkan sayapnya
Meratakan rezeki untuk semua

Bimbinglah aku menuju jalanMu
Tingkatkan iman dan ketaqwaanku
Agar baktiku tetap padaMu
Biar pun Ramadhan telah berlalu.


Sunday, July 31, 2011

khas untuk korang yg aku sayangi..

assalamualaikum wbt..
seperti yg korunk taw...esk atau lusa maybe da start bulan ramadhan..mlm nie tgk la anak bulan tuh...hehe..
kite sme2 nnt kan nya...menjelang esk..
firstly..aku nak mintak maaf kepada kaum2 ghimo..andai kata aku ade terkasar bahasa ngan korunk ke..atau
ada yg x senang ke ngan aku..aku xde niat jahat pun..nakal je..ahaks!..lau ade prob..abes..abes cnie je..pasnie 0-0..hope xde la prob ngan korunk..sejak aku join ghimo balik..mmg excited n hyper aktif plak
dlm group ghimo nie..takot gak..ade yg x senang..hehe...aku mmg mcm nie ckit..kdg2 dlm nie bukan maen..kat luar..pendiam senyap jer..tp ok laa skrg..tgk grup ghimo da makin berkembang ke arah yg dicapai..
aku berdoa semoga kekal selama2 lama nyer..insyaALLAH..korunk mmg best aaa..dr dlu sampai skrg..klu ade korang..mesti x kering gusi...asyik tergelak je..sedih..suka..duka..marah..kite ttp bersatu akhirnye..
aku mmg xpernah menyesal la kwn2 ngan korunk..sbb mmg best laa..xtaw nak ckp mcm ne
"HANYA MAMPU BUAT LIFE AKU HAPPY"
tu da cukup memadai..hope korunk phm la ek..AND...jgn lupe PROGAM BERBUKA PUASA..kat mana nk buat..set tarikh betol2..lau xde pape yg menghalang..aku join...

kate2 terakhir dr aku..
"SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL - MUBARAK"
kepada ghimo2 atau pun yg bukan ghimo..
-bubu


p/s : lawak puasa!


Saturday, July 30, 2011

Santapan Istimewa ^_^



weee :p kebetulan minggu nie balik kampung, yeayy melawat cousin yang eksiden, dapatlah haniey merasa mee bandung muar yang pekat, almaklumlah jarang benor nak balik muar nie, bukannya ape famili plak jenis workhholic, susah plak nk balik kg... huhuhu so bila kebetulan my cousin eksiden, dpatlah peluang pekena mee bandung..kegemaran ku... terletak kat tanjung agas muar... mmg power!!!

p/s: hopefully dapat lagi berbuka mee bandung cmnie=p

Friday, July 29, 2011

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak ^_^



Dikesempatan ini haniey nak mengucapkan selamat menyambut ramadhan al-mubarak, semoga ramadahan kalini memberi keberkatan kepada kita semua.. ^_^

p/s: exited betul nk nunggu ramadhan nie ^_^

Sunday, July 24, 2011

Siapa yang cantik?

Siapa yang cantik? Awak cantik? Saya? Atau dia?
Kalau di Bollywood mungkin kata mereka, Aishwarya Rai yang tercantik, atau di Hollywood, Jennifer Lopez adalah cantik pada pandangan mereka dan mungkin juga di Malaysia, Nur Fazura yang tercantik.
Siapa agaknya yang dapat memberi definisi dan ciri-ciri tepat tentang apa yang dikatakan sebagai 'cantik'?
Cantik adalah sesuatu yang sangat subjektif. Setiap orang mempunyai definisi kecantikan masing-masing.
Mungkin bagi saya, cantik adalah begitu dan begini, tapi bagi anda, lain pula.
Tiada siapa dapat memberi definisi tepat tentang cantik.
Mata lah yang akan mendefinisi cantik. Namun kini, pada pendapat saya, barat sudah pun mempengaruhi definisi cantik pada dunia dan hampir seluruh dunia memakai definisi cantik barat.
Kadang kala, cantik juga didefinisi mengikut tempat, kaum dan budaya.
Kalau di barat sekarang, the thinner the better, tapi berbeza pula di Mauritania, Africa, the bigger the better.
Orang di barat berperang dengan aneroksia dan bulimia akibat mahu kurus, sebaliknya di Mauritania, wanita mengamalkan 'makan paksa' sejak berumur 5-6 tahun untuk gemuk, agar menjadi cantik dan mudah mendapat jodoh.
Sungguh berbeza kan? Definisi kecantikan yang sungguh berbeza.
Ataupun, ada juga yang sanggup melakukan pelbagai cara yang pada pandangan kita pelik dan tidak masuk akal tetapi pada mereka, itulah cantik!
Satu kaum di Thailand menganggap leher panjang itu cantik, lantas sejak dari umur 5 tahun lagi, mereka sudah dipakaikan gelang logam di leher agar leher mereka akan menjadi semakin panjang dan panjang dan panjang justeru mereka cantik dan mudah mendapat jodoh.
Di Sarawak pula, suku kaum Oran Ulu menganggap telinga panjang itu sangat cantik pada mata mereka, lagi panjang, lagi cantiklah seseorang wanita itu pada pandangan mereka.
Tapi kini, generasi muda sudah tidak lagi mengamalkan amalan ini. (Mungkin sudah terikut-ikut definisi cantik barat..hmmm)

Perlukah jadi cantik?
Di Mexico, kaum wanita menghabiskan separuh dari gaji mereka untuk kecantikan seperti ke salun, malahan ada juga pakej bayar secara ansuran untuk pembedahan plastik.
Atau di Iran, pembedahan hidung sangat popular di sana.
Wanita Iran sanggup berkorban wang ringgit demi mendapatkan hidung yang diidam-idamkan lantaran kata mereka, hidung mereka besar.
Tetapi saya tertanya-tanya juga, bukankah mereka Islam dan Islam melarang pembedahan plastik untuk tujuan kecantikan? Wallahualam.
Bayangkan betapa wanita-wanita ini mahu kelihatan cantik.
Betapa pentingnya menjadi cantik pada seorang wanita itu.
Macam-macam sanggup dikorbankan wang ringgit, masa, kesakitan yang perlu ditanggung demi cantik, bahkan, hukum agama pun sanggup dilanggar demi cantik.
Tidak kisahlah perbuatan mereka dilarang agama, janji mereka kelihatan cantik. Plastic surgery,Botoxliposuctiongastric bypass sekarang bermain di sekitar hidup wanita demi cantik.
Walaupun mereka sedar akan kesan sampingan perbuatan ini, semua itu ditolak tepi, demi CANTIK.
Innallah jamil, wa yuhibbu jamal: Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.
Kata mereka, apabila diri terasa cantik, barulah mereka ada keyakinan diri.
Saya juga bersetuju dengan ini, tetapi bukanlah sampai sanggup berkorban segalanya demi cantik.
Allah suka akan kecantikan, tetapi bukan lah sehingga mengubah ciptaanNya.
Tambahan lagi, mereka yang ekstrem mahu kelihatan cantik ini, bukanlah mahu kelihatan cantik di mata Allah, tapi di mata manusia. Semuanya dilakukan agar kelihatan cantik pada manusia dan agar mendapat tempat di hati manusia.
Dulu sewaktu kecil, saya juga suka kelihatan cantik.
Kalau baju pink, maka seluruh badan perlu pink termasuklah sepit dan pengikat rambut. Tapi kini, saya bukan perempuan yang obses cantik, kerana pada saya, cantik bukan sekadar di wajah, tapi cantik itu dari akhlak dan keimanannya kepada Pencipta.  
Cantik akan pudar walau cuba dipertahankan, tapi akhlak itu hiasan yang kekal pada diri seorang wanita.
Wanita yang cantik akhlaknya, maka cantiklah luarannya.
Tiada guna mempunyai wajah seindah bidadari kerana satu hari nanti, kita cuma akan menjadi tengkorak yang menakutkan.
Bukanlah tidak perlu menjadi cantik dan perlu mejadi buruk sedangkan Allah menyukai kecantikan, tetapi, biarlah cantik itu kerana Allah, dan definisi cantik itu juga perlu sesuai dengan Islam.
Janganlah sanggup melanggar larangan agama demi kelihatan cantik.
Perbaikilah akhlak diri sekaligus, anda akan kelihatan cantik pada pandangan Allah dan pandangan manusia.
Bersyukurlah dan berpuas hati lah dengan kurniaan Allah kepada kita, dan gunakan ia sebaik-baiknya hanya keranaNya.
Tiada yang lebih indah pada ibu bapa selain anak-anak yang soleh solehah, tiada yang lebih bahagia pada seorang suami selain seorang isteri yang solehah dan tiada yang lebih bernilai pada Allah selain hambaNya yang soleh solehah.
Artikel iluvislam.com





Wednesday, July 20, 2011

:)



Pada suatu ketika seseorang yang sangat kaya mengajak anaknya mengunjungi sebuah kampung dengan tujuan utama memperlihatkan kepada anaknya betapa ada orang yang sangat miskin. Mereka menginap beberapa hari di sebuah daerah pertanian yang sangat miskin.

Dalam perjalanan pulang, si ayah bertanya kepada anaknya,
"Bagaimana perjalanan kali ini?"
"Sangat luar biasa ayah," sahut anaknya.
"Kau sudah lihat betapa manusia boleh menjadi sangat miskin," kata ayahnya.
"Ya," balas anaknya ringkas.
"Jadi, pengajaran apa yang dapat kamu ambil?" tanya ayahnya.

Kemudian si anak menjawab, 

"Saya saksikan bahawa kita hanya memiliki seekor kucing, sedangkan mereka empat. 
Kita punya kolam renang yang luasnya sehingga ke tengah taman kita dan mereka memiliki telaga yang tidak ada batasnya. Kita mengimport lampu-lampu di taman kita dan mereka memiliki bintang-bintang pada malam hari. 
Kita memiliki sebidang tanah untuk tempat tinggal dan mereka memiliki ladang yang melampaui pandangan kita. 
Kita punya pelayan-pelayan untuk melayani kita, tapi mereka melayani sesama sendiri. 
Kita membeli untuk makanan kita, mereka menumbuhkannya sendiri. 
Kita mempunyai tembok untuk melindungi kekayaan kita dan mereka memiliki sahabat-sahabat untuk saling melindungi."

Mendengar ucapan itu, si ayah terdiam tak dapat berbicara. 

Kemudian si anak menambah, "Terima kasih ayah, kerana telah menunjukkan kepada saya betapa miskinnya kita".

Kadang-kadang kita sering melupakan apa yang telah kita miliki dan terus memikirkan apa yang tidak kita miliki. 

Apa yang  dianggap tidak berharga oleh seseorang ternyata merupakan dambaan bagi orang lain. Semua ini bergantung dari cara pandang seseorang. 
Mungkin akan lebih baik jika kita bersyukur kepada Allah sebagai rasa terima kasih kita ke atas semua yang telah disediakan untuk kita daripada kita terus menerus bimbang untuk meminta apa yang belum kita miliki. Semoga kita semua termasuk di dalam golongan orang-orang yang bersyukur.


Aminn

WORDLESS WEDNESDAY #1

Friday, July 15, 2011

Hot Story babeh!! ^_^

PERHATIAN WARGA GHIMO SEKALIAN!!



Bukak Fb terus terlihat, watikah dari JPA.. sangat kesian pada yang cik-cik,puan-puan,tuan-tuan yang menjadi pengangur terhormat, wallahualam... cik haniey sekadar berkongsi je.. betul atau tidak cik haniey tak sure lagi, tapi nie terdapat dalam FB cik haniey...nasib badan !!!

p/s: apalah nasib pekerja kontrak dan sambilan yang ade di sektor kerajaan...

Thursday, July 14, 2011

pelik tapi benar..heh!

sebenarnyer tu topeng je..menjadi trend kat negara tuh..sbb aku pnh pasan kat astro chanel luar laa..tp cool beb..dpt perhatian tuh..hahahaha


cool x?..spe2 yg nak cuba kat malaysia boleyh laa..jgn mara klu uncle seekers tangkap korunk..hahaha~

tgk nih!




Tak payah nak EwWW sangatlah~




Eiii kalau nampak orang tulis camni, serius aku rasa macam nak lempang.
Nasib je jauh, kalau dekat... memang dah kenalah kan...

So, korang pun tak payah nak ewww eww sangatlah... geli der gua baca. Grr!

p/s: thanks kepada my kekasih gelap (AnwarHadi) untuk video yang best giller doww... keh keh keh

Mahukah?

Teman... ingat tak?


Ketika kita kecil, kita ada ibu dan ayah yang sentiasa ada di sisi semasa kita baru mula berjalan. Kita terjatuh, luka dan menangis tapi ibu dan ayah tak pernah meninggalkan kita keseorangan. Mereka masih setia di sisi untuk membantu kita terus melangkah.


Dan sekarang bila kita sudah jauh melangkah, apa tak mahukah kamu menoleh ke belakang? Cuba berjalan seiring bersama ibu dan ayah kita, yang mungkin kini sudah perlahan langkahnya kerana usia mereka yang sudah tua. Selagi kita mampu... selagi mereka ada bersama kita. Mahukah?




Gambar asal : Google


Rina: Ini post pertama. Salam setulus ingatan dari aku buat semua penghuni Ghimo :))

jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu



Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai dan kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan.


Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu dan majlis-majlis zikir yang akan memberikan ketenteraman jiwa.


Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar pelbagai keinginan dan impian.
Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak serta mempunyai keinginan.
Tetapi bukan semua yang kita inginkan dapat dicapai. Sesungguhnya tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita. Tak perlu kita tangisi.
Banyak orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum iaitu hukum harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.


Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahawa hakikatnya semua itu pemberian Allah sehingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenangnya.
Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan betul. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.


Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, samada rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti Allah akan berikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, kita tidak akan mampu miliki; walaupun ia nyaris menghampiri kita atau meskipun kita bermati-matian berusaha mendapatkannya.


"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)


Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!


sumber: iluvislam.com




Wednesday, July 13, 2011

wordless wednesday #3

wordless Wednesday #2 - problem

tiada tempat utk berlari melaekan mendekatkan diri dgn ALLAH..



mmg susah kite nak lari dr masalah yg timpa..melaenkan cube utk settlekan sampai abes..nak marah..xgune..mende da terjadi..nak lepas geram..pikir 2,3kali..haihss..semua yg ade pada kite da tertulis..dimana kite..and ape yg akan jdi kat kite..aku mmg rse menyesal sgt2..bile da amek risiko tu.hanya ALLAH je yg tau..
bubu-

Wordless Wednesday #1 - Dosa

Allah Maha Mengetahui segala sesuatu...



CERITA GHIMO

Nie Video2 dr GHIMO 1986.. saja nk share ngan korang.. ENJOY k.. LOVE U :)



Pengetahuan



Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai.

Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggungjawabkan pada kemudian hari.

Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali.
  

hehe.. pepagi nk degr ceramah agama lak ye... hehe.. tp xslh lau nk amek ms anda 5-10 minit.. tuk baca dan dapt gak pengatahuan..

Hadis : 99 Nama Allah
Hadis :
Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi s.a.w bersabda:"Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama iaitu seratus kurang satu. Siapa menghafalnya masuk syurga."
(Muslim)

Huraian :
Perumpamaan orang yang ingat akan Allah dengan orang yang tidak ingat akan Allah laksana orang yang hidup dengan orang yang mati. Beberapa sifat orang yang beriman yang disebutkan Allah dalam al-Quran adalah sebagai berikut: "Sesungguhnya orang-orang beriman yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya,dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah kepadanya maka bertambahlah imannya,sedang mereka itu bertawakkal kepada tuhannya." (al-Anfal.:2) "Wahai orang-orang yang beriman, ingatlah dan sebutlah nama Allah dengan ingatan dan sebutan yang sebanyak-banyaknya."(al-Ahzaab:41). "...Lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak dan perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, maka Allah menyediakan untuk mereka pengampunan dan pahala yang besar." (Al-Ahzaab:35). Sebenarnya untuk melayakkan diri tergolong dalam golongan orang-orang beriman seperti disebutkan bukanlah setakat memerlukan kita mengingati 99 nama-nama Allah bahkan kita mestilah menghayati erti dan maksudnya sekali sehingga dengan itu hati kita sentiasa merasa gerun dan takut untuk berbuat dosa kepada Allah sekalipun dosa kecil.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...